Meerwaarde verwijst naar de extra voordelen of toegevoegde waarde die een inschrijving biedt boven de minimale vereisten. Dit kan bijvoorbeeld gaan om innovatieve oplossingen, duurzaamheid, hogere kwaliteit of betere service. In aanbestedingen kan meerwaarde een belangrijke rol spelen bij de gunning, omdat het de totale waarde en impact van de opdracht verhoogt.
Wat is een meerwaarde?
Hoe toont u uw meerwaarde aan bij inschrijving?
Uitstijgen boven de concurrentie
Meerwaarde is alles wat een inschrijver op een aanbesteding biedt dat boven de eisen en criteria van de aanbestedende dienst uitstijgt. Om een aanbesteding te winnen en de opdracht gegund te krijgen, is de meerwaarde die u biedt heel belangrijk. Met meerwaarde die de aanbestedende dienst graag wil, overtroeft u de concurrerende inschrijvers. Zo scoort u dus de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI).
Meerwaarde voor wie?
In veel gevallen verwoordt de aanbesteder wat die als meerwaarde ziet als wensen in de aanbestedingsdocumenten, maar niet altijd. Zelf op zoek gaan naar wat uw aanbod onderscheidend maakt, welke meerwaarde u kunt bieden, is interessant: meer dan eens opent het nieuwe vergezichten. Wat er lastig aan is, is dat de organisatie die aanbesteedt het als meerwaarde moet beoordelen. Een extra dienst, beveiliging of meer kwaliteit is pas meerwaarde als de aanbesteder het meerwaarde vindt. Dat betekent: meedenken en rekening houden met de doelstellingen, werkwijze en belangen van de aanbestedende dienst.
Meerwaarde kan daarnaast niet leiden tot hogere kosten en dus een hogere aanbiedingsprijs. (U kunt wel extra diensten of producten bieden tegen vergoeding, maar dat noemen we kansen.)
Vaak is het moeilijk om de meerwaarde van uw organisatie te zien als u er zelf werkt. Een van de allersterkste punten van Acceller is het vermogen om de meerwaarde van uw organisatie naar boven te halen, te versterken en zo te verwoorden dat de aanbestedende dienst die als positief onderscheidend beoordeelt.